Za rok pojedziemy szybciej z Krotoszyna do Poznania
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Za rok pojedziemy szybciej...
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły, że 5 września ruszy przebudowa linii kolejowych na odcinku Koźmin Wlkp.-Jarocin. Rezultatem tej inwestycji mają być szybsze przejazdy pociągów, przez co pasażerowie zyskają krótsze podróże m.in. z Poznania do Krotoszyna i z Jarocina do Milicza. Modernizacja będzie kosztować ok. 44 mln zł i ma się zakończyć w drugiej połowie 2023 roku.
Dzięki przebudowie na ok. 14-kilometrowym odcinku Koźmin Wlkp.–Jarocin (linia kolejowa Oleśnica – Chojnice, nr 281) pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h – nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie. Podróże między Koźminem Wlkp. a Jarocinem skrócą się z ok. 20 minut do ok. 15. Zapewnione będą dogodniejsze połączenia regionalne i międzywojewódzkie, m.in. między Poznaniem a Krotoszynem oraz Jarocinem a Miliczem na Dolnym Śląsku, a także lepsze warunki dla przewozu towarów linią, która łączy Dolny Śląsk z Pomorzem.
Sprawniejsze podróże zapewni wymiana toru, elementów sieci trakcyjnej i urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym na całym odcinku. Na stacji Koźmin Wlkp. przewidziano nowe rozjazdy, które umożliwią płynną zmianę toru jazdy pociągów. Wzrośnie także bezpieczeństwo na styku toru z drogami dzięki modernizacji 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Skrzyżowania, m.in. w Koźminie Wlkp., Nowej Obrze i Golinie, zyskają nową nawierzchnię oraz oznakowanie. Na części przejazdów będą dodatkowe zabezpieczenia – sygnalizacja świetlna, która wspomoże kierowców przy przekraczaniu toru. Wyremontowane przepusty wraz z odnowionymi konstrukcjami, m.in. mostu i wiaduktu w Golinie (na ul. Bielawy), na lata mają zapewnić bezpieczne przejazdy pociągów.
– Zasadnicze prace rozpoczną się w poniedziałek, 5 września. Wykonawca organizuje już plac budowy. Ze względu na zakres prac na jednotorowym odcinku, w porozumieniu z przewoźnikami, do czerwca 2023 r. dla podróżnych obowiązywać będzie zastępcza komunikacja autobusowa. Na zwiększenie możliwości trasy w ramach przedsięwzięcia „Wykonanie prac projektowych i robót budowlanych na linii kolejowej nr 281 Oleśnica-Chojnice na odcinku Koźmin Wlkp.-Jarocin w torze nr 1 od km 78.3,352 do 92,175”, które jest częścią projektu „Prace na liniach kolejowych nr 281. 766 na odcinku Oleśnica – Łukanów – Krotoszyn – Jarocin – Września – Gniezno”, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 44 mln zł ze środków budżetowych. Zakończenie inwestycji przewidywane jest obecnie w drugiej połowie 2023 r. Prace są realizowane w formule „projektuj i buduj”. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie zapewniają dogodniejsze przewozy na linii z Dolnego Śląska przez Oleśnicę, Milicz i Jarocin w kierunku Chojnic. W ostatnich latach prace na torach zrealizowano już między Oleśnicą a Miliczem, Zdunami a Krotoszynem, Jarocinem a Wrześnią oraz Wrześnią a Gnieznem. Zapewniło to sprawniejszy ruch pociągów i umożliwiło wznowienie przejazdów pasażerskich na trasie Gniezno – Września – Jarocin od połowy 2018 r. Dla zwiększenia dostępu do kolei, w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, na trasie przebudowane zostaną perony. Już podpisano umowę z wykonawcami na prace w Miłosławiu, Orzechowie i Książnie. W najbliższych tygodniach planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację platform w miejscowości Golina, Obra Stara, Koźmin Wielkopolski i Bożacin. Podróżni skorzystają z efektów inwestycji w 2023 r. – informuje Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
MICHAŁ KOBUSZYŃSKI
FOT. PKP PLK
Comments are closed