Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Wielkie lekcje w metodzie Montessori

2022-10-14
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Edukacja
  6. /
  7. Wielkie lekcje w metodzie...
Wielkie lekcje w metodzie Montessori
GÓRZNY GROUP

W Niepublicznej Szkole Podstawowej w Krotoszynie nauka to prawdziwa przygoda. Pomagają w tym z pewnością tzw. wielkie lekcje.

 

Maria Montessori uważała, że dziecko powinno porządkować sobie obraz świata, żeby potrafiło odpowiedzieć na podstawowe, najważniejsze dla siebie pytania: kim jestem? skąd pochodzę? dokąd zmierzam? Takie są początki koncepcji zwanej w metodzie Montessori edukacją kosmiczną. Nie chodzi tu jednak o naukę o kosmosie, ale o ułatwienie dziecku odkrycia, dlaczego dziś jest tym, kim jest, skąd bierze się jego tożsamość, w jaki sposób powstał świat, w którym żyje, co wpłynęło na to, że dziś jest właśnie taki, jaki sposób ten świat funkcjonuje, dlaczego właśnie tak. I w dalszej perspektywie – kim ja jestem? czy mam wpływ na rzeczywistość? jaki? co chciałbym robić i jak zmieniać świat?

Edukacja kosmiczna to nic innego jak pokazanie dziecku, odpowiednio do jego możliwości, wielkiego obrazu tego, jak funkcjonuje wszechświat. – Pokażmy mu cały wszechświat – mówiła Maria Montessori. – Nieważne, czy będziemy się zajmować atomami czy komórkami, nie możemy wyjaśniać ich bez wiedzy o rozległym wszechświecie.

Metoda Marii Montessori zakłada odejście od klasycznych podziałów na przedmioty na rzecz integrowania dziedzin. Małe dziecko widzi otaczającą przyrodę i nie dzieli jej na fizykę, chemię, biologię, geografię czy matematykę. W codziennym życiu wszystko się ze sobą harmonijnie łączy. Nauczyciel skupia się na zagadnieniu, problemie, a nie na tym, czy należy on do tej dziedziny, czy innej.

– Podstawą każdego programu, zbudowanego na bazie metody Montessori, są wielkie lekcje, wokół których porządkuje się pozostałe tematy. W klasycznym programie obowiązkowo znajduje się pięć takich lekcji – o powstaniu wszechświata, o powstaniu życia na Ziemi, o cywilizacjach, o historii pisma i o historii liczb. Pierwsze trzy mają pokazywać historię naszego pochodzenia i naszej przeszłości, dwie kolejne – kulturowe osiągnięcia człowieka i ewolucję jego poglądów. Każda z tych lekcji ma pokazywać wielki obraz – perspektywę ogromu tematów, zagadnień i wątków – wyjaśnia Agnieszka Konieczna, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Krotoszynie.

Wielkie lekcje są lekcjami jedynie z nazwy. Tak naprawdę z klasyczną lekcją nie mają nic wspólnego. To swego rodzaju pokaz, zaproszenie do magicznego świata wiedzy. Więcej ma takie wydarzenie ze spektaklu teatralnego albo pasjonującej opowieści przy kominku. Wielkie lekcje mają inspirować, zachęcić do poszukiwań, pytań, samodzielnej pracy i pomysłów na własne projekty naukowe.

– Nauczyciele Montessori każdego roku przed przeprowadzeniem tych lekcji szukają nowych pomysłów na zaprezentowanie zjawisk i procesów, stworzenie niezwykłej atmosfery. Podczas takiej lekcji dzieci uważnie obserwują i słuchają. Nauczyciel nie wyjaśnia nic szczegółowo, nie operuje zbyt trudnymi pojęciami. Jego zadaniem jest dać ogólny obraz – dopowiada Marcin Szyndrowski, dyrektor NSP.

(RED)

 

FOT. NSP Krotoszyn

Comments are closed

YouTube

Archiwum
Jarmużek
BGP 2023
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK