Spotkanie przedsiębiorców z Fundacją Firmy Rodzinne
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Spotkanie przedsiębiorców z Fundacją...
Ponad 20 właścicieli firm rodzinnych z okolic Krotoszyna, Jarocina, Kalisza, Poznania i Pakosławia uczestniczyło 29 lutego w spotkaniu mentoringowym, które odbyło się pod skrzydłami Fundacji Firmy Rodzinne w siedzibie Open Global w Krotoszynie.
– Na spotkaniu usłyszeliśmy, że tylko 0,5% Polaków bierze na siebie odpowiedzialność zatrudniania innych ludzi. Tym bardziej czujemy się zaszczyceni, że zgromadziliśmy ponad 20 takich „pozytywnych szaleńców” – przedstawicieli firm rodzinnych – mówi Małgorzata Jochaniak, właścicielka spółki Open Global.
Skąd pomysł na współpracę z Fundacją Firmy Rodzinne? – Zależy nam na udostępnianiu wiedzy przydatnej w budowaniu silnych rodzinnych marek lokalnych. Dzięki Fundacji Firmy Rodzinne mają one szansę wejść do organizacji uczącej się. Jednocześnie zyskują sojusznika swoich spraw i reprezentanta, który ma głos w konsultacjach społecznych i aktywnie uczestniczy w procesie tworzenia prawa w Polsce. Poza tym w firmach rodzinnych ważnym tematem jest kwestia sukcesji. Fundacja uczy, jak te oraz inne problemy rozwiązać – objaśnia M. Jochaniak.
Fundacja Firmy Rodzinne powstała w 2011 roku. Stawia sobie za cel, aby poprzez integrację, wspieranie oraz promowanie działań dbać o wspólny interes rodzin biznesowych i ich otoczenie. Szacuje się, że w Polsce jest 2,2 mln czynnych firm, z czego co najmniej 60% to przedsiębiorstwa rodzinne, czyli na pewno ponad milion. Większość średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw to firmy rodzinne. Wytwarzają one 67% krajowego produktu brutto, czyli stanowią bardzo ważny segment gospodarki.
Firmy rodzinne dzięki zaangażowaniu i determinacji mają większą zdolność przetrwania trudnych czasów, co pokazał kryzys. – Firmy rodzinnej tak łatwo się nie likwiduje ani nie sprzedaje, bo ona nosi „nazwisko”. Jest także pewnego rodzaju zobowiązaniem wobec pokoleń, które tworzyły ją wcześniej, i wobec tych, z którymi buduje się ją obecnie. To odpowiedzialność za kreowanie rzeczywistości nie tylko swojej, ale i innych – mówią Katarzyna Gierczak Grupińska oraz Eleni Tzoka Stecka z FFR.
Jednym z prelegentów była Donata Ignaszak z firmy Ignaszak z Kalisza, mentorka FFR, która podzieliła się swoją historią biznesową oraz przedstawiła korzyści bycia mentorem dla innych przedsiębiorców przeżywających trudności lub startujących w biznesie. Podała też kilka cennych wskazówek dotyczących sukcesji. Przy okazji dowiedzieliśmy się, że jedyne funkcjonujące obecnie rozwiązanie „tymczasowe” w przypadku śmierci przedsiębiorcy, tzw. zarząd sukcesyjny, pojawiło się w polskim prawie dzięki bezpośrednim działaniom FFR.
Wspomniano też o Konstytucji Firm Rodzinnych, opracowanej przez firmę Grand Thorntor, która m.in. jednoznacznie określa miejsce w firmie poszczególnych członków rodziny, niwelując nieporozumienia i walki o wpływy, a ponadto prowadzi do zintegrowania celów rodzinnych i biznesowych.
Od początku swojej działalności FFR przeprowadziła szereg badań sektora biznesu, jak również badań konsumenckich. Według jednego z nich 43% Polaków deklaruje chęć, aby zapłacić więcej za produkty i usługi z firm rodzinnych! 60% z nich jest gotowa zapłacić do 10% więcej. I w ten właśnie sposób zrodziła się marka parasolowa „Drzewko Firma Rodzinna”. Znak ów jest chroniony nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Pozwala rodzinnym przedsiębiorstwom rozpoznać się nawzajem, a konsumentom – rozpoznać ich produkty. Do znanych firm, dumnych ze swej rodzinności, należą m.in. Grycan, Black Red White, Komputronik, Ziaja, Tarczyński, Mokate, Roleski, Wiśniowski, Duda, Bodzio.
Podniesiono też kwestię „rodzinności”, którą czuje się, przekraczając próg takiej firmy. To zupełnie inna kultura organizacji – głos każdego jest słyszalny. Ma to swoje odzwierciedlenie w kolejnym zestawieniu. To firmy rodzinne są jednymi z najbardziej pożądanych pracodawców. Cechują się o wiele niższą rotacją pracowników, doceniają długi staż pracy oraz – co ciekawe – zamiast motywów finansowych tworzą kulturę zaangażowania, promują pracowników wewnątrz firmy oraz dbają o ich rozwój.
Podczas spotkania przy kawie przedstawiono również narzędzia projektu RescEWE – treningu odporności na sytuacje kryzysowe, za które FFR z zespołem otrzymała nagrodę European Enterprise Promotion Award 2023 w kategorii Entrepreneurial Skills. Zostały one udostępnione wszystkim uczestnikom.
Wśród zaproszonych przedsiębiorców można było dostrzec przedstawicieli starszego i młodszego pokolenia. Żywa, dojrzała, szczera dyskusja dowiodła, że nikt inny nie zrozumie przedsiębiorcy tak dobrze jak drugi przedsiębiorca. – Właśnie taką jakość spotkań biznesowych chcemy prowadzić w naszym mieście. Przedsiębiorcy powinni czuć dumę za trud zatrudniania innych ludzi i dbania o ciągłość biznesu. Szanujmy się za umiejętność pokonywania trudności i uczmy się od siebie nawzajem – stwierdza Małgorzata Jochaniak, właścicielka… firmy rodzinnej.
(OPENGLOBAL)
FOT. Open Global
Comments are closed