Poznawanie smaków świata
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Poznawanie smaków świata
Przez cały ubiegły weekend milicki rynek został zapełniony przez fanów mobilnej gastronomii w ramach Festiwalu Smaków Świata. Popularne Food Trucki, które przybyły ze wszystkich regionów kraju, zapewniły bogatą ofertę przysmaków popularnych na całym świecie. Organizatorem wydarzenia był Ośrodek Kultury w Miliczu oraz Smaki Świata Street Food.
Ideą festiwalu jest promowanie street foodu oraz jedzenia w duchu „slow” – przygotowanego ze świeżych, starannie dobranych produktów. Na milickim rynku była możliwość skonsumowania takich potraw jak: azjatyckie pierożki na parze (lepione ręcznie tradycyjną metodą według oryginalnego chińskiego przepisu – przyp. red.), meksykańskie burrito i quesadilla, specjały kuchni góralskiej wprost spod Babiej Góry, belgijskie frytki, włoskie ciabatty, lody tajskie czy japońskie sushi. Dla dzieci przygotowano dmuchaną zjeżdżalnię, zamek czy tor z przeszkodami.
Mobilne restauracje na stałe wpisały się w krajobraz miast i mniejszych miejscowości najróżniejszych zakątków świata. Ich historia sięga XIX wieku i jest związana z zakończoną w Stanach Zjednoczonych wojną secesyjną. Zniszczenia i brak przejezdnych tras kolejowych na zachodzie kraju sprawiły, że mieszkańcy mieli znaczne problemy z transportem żywności, w tym powszechnego składnika ówczesnej diety, czyli wołowiny. Na ciekawy pomysł rozwiązania problemu powolnego przewozu bydła wpadł wtedy znajdujący się w Teksasie Charles Goodnight. Dzięki wykorzystaniu starego, wojskowego furgonu stworzył on bowiem prototyp współczesnego food trucka znanego pod nazwą „chuckwagon”. Wóz wyposażony w sprzęty kuchenne przewoził produkty spożywcze, umożliwiając tym samym zjedzenie ciepłego posiłku kowbojom, przemierzającym bardzo długie odległości. Kolejne rozdziały amerykańskiej historii food trucków tworzyli także Walter Scott, który sprzedawał w swoim wozie kanapki i kawę dziennikarzom w mieście Providence. Z czasem mobilne restauracje na ulicach Stanów Zjednoczonych stawały się coraz bardziej popularne, szczególnie w połowie XX w., gdy rozrastały się przedmieścia wielkich metropolii, a następnie w dobie panującego od 2008 roku kryzysu gospodarczego. Modne food trucki stopniowo opanowały również Tajlandię (określaną mianem największej ulicznej kuchni świata), Wielką Brytanię, Niemcy i Belgię.
Początki mobilnej gastronomii w polskim wydaniu kojarzą się głównie z latami 90. XX w. i wzrostem popularności prostych, szybkich dań, takich jak zapiekanki (zwłaszcza te zawierające pieczarki) czy kurczaki z rożna. Po 2000 roku asortyment restauracji na kółkach zwiększył się i zaczął obejmować także burgery, tortille, jedzenie meksykańskie czy mini pizze. Dziesięć lat później rynek food trucków w Polsce rozkwitł w pełni, a właściciele przyczep serwują odtąd swoim klientom oryginalne potrawy z kuchni azjatyckiej, wegańskiej, słodkie przysmaki, a ponadto kuchnię narodową i lokalną.
(FENIX)
Comments are closed