Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Poznawanie smaków świata

2021-08-17
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Poznawanie smaków świata
Poznawanie smaków świata
Chatka

Przez cały ubiegły weekend milicki rynek został zapełniony przez fanów mobilnej gastronomii w ramach Festiwalu Smaków Świata. Popularne Food Trucki, które przybyły ze wszystkich regionów kraju, zapewniły bogatą ofertę przysmaków popularnych na całym świecie. Organizatorem wydarzenia był Ośrodek Kultury w Miliczu oraz Smaki Świata Street Food.

 

Ideą festiwalu jest promowanie street foodu oraz jedzenia w duchu „slow” – przygotowanego ze świeżych, starannie dobranych produktów. Na milickim rynku była możliwość skonsumowania takich potraw jak: azjatyckie pierożki na parze (lepione ręcznie tradycyjną metodą według oryginalnego chińskiego przepisu – przyp. red.), meksykańskie burrito i quesadilla, specjały kuchni góralskiej wprost spod Babiej Góry, belgijskie frytki, włoskie ciabatty, lody tajskie czy japońskie sushi. Dla dzieci przygotowano dmuchaną zjeżdżalnię, zamek czy tor z przeszkodami.

Mobilne restauracje na stałe wpisały się w krajobraz miast i mniejszych miejscowości najróżniejszych zakątków świata. Ich historia sięga XIX wieku i jest związana z zakończoną w Stanach Zjednoczonych wojną secesyjną. Zniszczenia i brak przejezdnych tras kolejowych na zachodzie kraju sprawiły, że mieszkańcy mieli znaczne problemy z transportem żywności, w tym powszechnego składnika ówczesnej diety, czyli wołowiny. Na ciekawy pomysł rozwiązania problemu powolnego przewozu bydła wpadł wtedy znajdujący się w Teksasie Charles Goodnight. Dzięki wykorzystaniu starego, wojskowego furgonu stworzył on bowiem prototyp współczesnego food trucka znanego pod nazwą „chuckwagon”. Wóz wyposażony w sprzęty kuchenne przewoził produkty spożywcze, umożliwiając tym samym zjedzenie ciepłego posiłku kowbojom, przemierzającym bardzo długie odległości. Kolejne rozdziały amerykańskiej historii food trucków tworzyli także Walter Scott, który sprzedawał w swoim wozie kanapki i kawę dziennikarzom w mieście Providence. Z czasem mobilne restauracje na ulicach Stanów Zjednoczonych stawały się coraz bardziej popularne, szczególnie w połowie XX w., gdy rozrastały się przedmieścia wielkich metropolii, a następnie w dobie panującego od 2008 roku kryzysu gospodarczego. Modne food trucki stopniowo opanowały również Tajlandię (określaną mianem największej ulicznej kuchni świata), Wielką Brytanię, Niemcy i Belgię.

Początki mobilnej gastronomii w polskim wydaniu kojarzą się głównie z latami 90. XX w. i wzrostem popularności prostych, szybkich dań, takich jak zapiekanki (zwłaszcza te zawierające pieczarki) czy kurczaki z rożna. Po 2000 roku asortyment restauracji na kółkach zwiększył się i zaczął obejmować także burgery, tortille, jedzenie meksykańskie czy mini pizze. Dziesięć lat później rynek food trucków w Polsce rozkwitł w pełni, a właściciele przyczep serwują odtąd swoim klientom oryginalne potrawy z kuchni azjatyckiej, wegańskiej, słodkie przysmaki, a ponadto kuchnię narodową i lokalną.

(FENIX)

Comments are closed

YouTube

Archiwum
WYGRAJ PLUSZAKA DLA DZIECIAKA
BGP 2023
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK
Jarmużek
Motosdodoła
BHP RABENDA