Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Odzyskała skradzione pieniądze

2024-01-22
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Odzyskała skradzione pieniądze
Odzyskała skradzione pieniądze
IMPET

Pani Aleksandra z Serafinowa (gmina Koźmin Wlkp.) odzyskała skradzione pieniądze dzięki wsparciu rzecznika praw konsumenta. Jedno kliknięcie w link przesłany SMS-em sprawiło, że środki z konta bankowego pani Aleksandry zniknęły. Ta historia ma jednak szczęśliwe zakończenie.

 

Pani Aleksandra Tanaś, mieszkanka Serafinowa (gmina Koźmin Wlkp.), po kilkuletniej batalii sądowej odzyskała 42 tysiące złotych, które zostały skradzione z jej konta bankowego przez hakerów. Cała sprawa zaczęła się, gdy kobieta zamówiła przesyłkę na chińskim portalu. Otrzymała SMS z linkiem, który przekierował ją na fałszywą stronę banku, gdzie musiała dokonać dopłaty 1,60 zł do przesyłki. Po wykonaniu transakcji i wylogowaniu się oszuści uzyskali pełne dane pani Aleksandry i dokonali 16 nieautoryzowanych przelewów na łączną kwotę 42 tys. zł.

Bank nie wziął na siebie odpowiedzialności, twierdząc, że doszło do wyłudzenia danych do bankowości elektronicznej z winy samej klientki. Pani Aleksandra zgłosiła sprawę na policję, ale śledczym nie udało się ustalić sprawcy. Wtedy na pomoc przyszedł Mikołaj Lechman, powiatowy rzecznik konsumentów w Krotoszynie. Podjął się sprawy, kontaktując się z oszukaną kobietą i występując w jej imieniu w kontaktach z bankiem. Mimo licznych prób polubownego załatwienia sprawy bank nie uznał odpowiedzialności. Została więc podjęta decyzja o skierowaniu sprawy do sądu.

Trwające trzy lata postępowanie zakończyło się korzystnymi wyrokami Sądu Rejonowego w Krotoszynie oraz Sądu Okręgowego w Kaliszu. Sędzia Edyta Janiszewska zaznaczyła, że bank powinien lepiej zabezpieczać swoje usługi przed atakami hakerów i nie przerzucać odpowiedzialności na klientów. Pani Aleksandra odzyskała nie tylko skradzione 42 tys. zł, ale również odsetki, co łącznie stanowiło kwotę prawie 58 tys. zł.

– Sprawa pani Aleksandry była pierwszą wygraną z zakresu nieautoryzowanych transakcji płatniczych, w które się zaangażowałem. Takich przypadków niestety przybywa, co potwierdza skalę zagrożenia dla konsumentów. Walka z bankami nie należy do najłatwiejszych, bowiem często korzystają z najlepszych kancelarii prawnych, ale przykład pani Aleksandry pokazuje, że wygrana jest możliwa – podkreśla Mikołaj Lechman, powiatowy rzecznik konsumentów.

– Mimo trudnej sytuacji, w jakiej się znajdziemy, ważne, żeby się nie poddawać i walczyć do końca. Nigdy nie wiemy, jaka osoba stanie na naszej drodze, żeby nam pomóc. W moim przypadku był to pan Mikołaj Lechman, któremu jestem bardzo wdzięczna – komentuje pani Aleksandra.

Jak poinformował M. Lechman, w grudniu 2023 roku zapadł wyrok w podobnej sprawie z zakresu nieautoryzowanych transakcji płatniczych. Tym razem udało się odzyskać poszkodowanej osobie prawie 19 tysięcy złotych wraz z odsetkami. – Wyroki w obu przypadkach pokazują, iż konsumenci nie stoją z góry na przegranej pozycji. Oczywiście każda sprawa jest inna, różniąca się szczegółami, które mogą decydować o sposobie jej zakończenia – wyjaśnia M. Lechman.

Powyższe przypadki potwierdzają tylko rosnące zagrożenie cyberprzestępczością oraz ważność działań rzeczników praw konsumenta w obronie praw poszkodowanych. Warto być świadomym zagrożeń internetowych oraz zwracać uwagę na zabezpieczenia swoich kont bankowych, aby uniknąć podobnych sytuacji.

(LT)

Comments are closed

YouTube

Archiwum
Jarmużek
BGP 2023
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK