NSP Krotoszyn – SZKOŁA UCZĄCA SIĘ!
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Edukacja
- /
- NSP Krotoszyn – SZKOŁA...
Pod koniec stycznia tego roku Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Krotoszynie oficjalnie została „Szkołą uczącą się” w ramach Całościowego Rozwoju Szkoły na poziomie podstawowym, czyli tzw. CRS 1.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Krotoszynie rozpoczęła program CRS 1 dokładnie 1 września 2021 roku. Program kursu trwał do końca grudnia 2022. W styczniu oficjalnie otrzymała dyplom „Szkoły uczącej się”. Celem programu było wdrażanie oceniania kształtującego na lekcjach prowadzonych w szkole lub w formie online. W etapie podstawowym nauczyciele i dyrekcja poznali podstawowe elementy oceniania kształtującego – cele lekcji, kryteria sukcesu i informację zwrotną – oraz wprowadzili je do swojej codziennej praktyki. Kurs składał się z siedmiu modułów. Do każdego były przygotowane oczywiście odpowiednie zadania dla aktywnej kadry.
– Przystępując do szkolenia, mieliśmy jeden cel – wprowadzenie oceny kształtującej w kolejnym etapie edukacyjnym od klasy IV do klasy VIII. Dziś z powodzeniem wprowadziliśmy taką ocenę w klasie VI, która – realizując podstawę programową z przedmiotów obowiązkowych – otrzymuje takie oceny na bieżąco. Ma to swoje ogromne plusy. Uczniowie nie stresują się niepotrzebnie ocenami i poświęcają więcej czasu na doskonalenie swoich umiejętności dzięki informacji zwrotnej, jaką otrzymują na bieżąco. Ocenę cyfrową oczywiście otrzymają, ale tylko jedną na koniec roku – na świadectwie – tłumaczy Marcin Szyndrowski, dyrektor NSP Krotoszyn.
Przez cały kurs nad prawidłowym rozwojem nauczycieli czuwała Małgorzata Ostrowska, asystentka placówki z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Po stronie szkoły wsparcie oferowały dwie liderki – Agnieszka Konieczna i Agnieszka Ziembicka. To one wspierały innych nauczycieli, którzy wykazywali chęć wprowadzenia zmiany w uczeniu się uczniów. Podczas warsztatu „Podsumowanie” uczestnicy dokonali retrospekcji i syntezy podejmowanych działań oraz ich efektów. Zauważyli widoczne zmiany w swojej pracy z uczniami i sformułowali końcowe spostrzeżenia oraz opinie na temat efektów wprowadzonych działań. Nauczyciele uwierzyli w siłę oceniania kształtującego; wzrosła świadomość uczenia się i nauczania; wyraźniej zauważona została akceptacja dla błędu, który traktowany jest jako naturalny etap uczenia się.
W czasie warsztatu powstały pomysły realizacji kolejnych wyzwań. Nauczyciele chcieliby utrwalić dotychczas stosowane praktyki, gdyż zauważają siłę informacji zwrotnej. Podkreślili to także z perspektywy rodzica dziecka, które również otrzymuje od nauczyciela informację zwrotną. Nauczyciele chcieliby też organizować pracę z uczniami tak, aby na każdej był czas na refleksję dzieci dotyczącą uczenia się i podsumowanie bieżących osiągnięć na końcu lekcji.
– Zamierzamy kontynuować udział w działaniu „Całościowy rozwój szkoły na poziomie zaawansowanym”. Po rocznym utrwalaniu działań i pracy nad odejściem od ocen w klasach IV i V planujemy przystąpić do CRS2 w roku szkolnym 2024/25 – zapowiada dyrektor placówki.
(NSP)
FOT. NSP Krotoszyn
Comments are closed