Ekopracownia – zielone serce szkoły
- Strona Główna
- /
- Aktualności Milicz
- /
- Ekopracownia – zielone serce...
Dzięki realizacji projektu „Ekopracownia – zielone serce szkoły ”w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Miliczu powstała profesjonalnie wyposażona pracownia tematyczna dotycząca odnawialnych źródeł energii. pracownia rozpoczęła funkcjonowanie 13.10.2023. Projekt umożliwił poszerzenie wiedzy na temat odnawialnych źródeł energii 630 osobom, które miały sposobność uczestniczenia w zajęciach realizowanych w pracowni odnawialnych źródeł energii.
Realizacja przedsięwzięcia umożliwiła placówce dwustopniowe poszerzenie wachlarza działań edukacyjno-ekologicznych. Pierwszy stopień dotyczył zwiększenia atrakcyjności i skuteczności zajęć typowo lekcyjnych skierowanych do uczniów szkoły. Nowe, atrakcyjne pomoce i materiały dydaktyczne, zmieniona aranżacja pomieszczenia, wykorzystanie metod komunikacyjno-informatycznych wpłynęły na wzrost atrakcyjności lekcji przyrody, geografii i biologii. Dzięki temu w zgodzie z procesem rozwojowym młodych ludzi i specyfiką czasów motywacja do nauki, wiedza o procesach rządzących światem przyrody oraz świadomość konieczności zrównoważonego korzystania z jej zasobów osiągnęły wyższy poziom.
Drugi stopień dotyczył poszerzenia zakresu i częstotliwości działań pozalekcyjnych obejmujących współpracę z innymi podmiotami. Pracownię ozn wykorzystywano do prowadzenia różnorakich zajęć tematycznych, na które zapraszano specjalistów z różnych dziedzin przyrody. W zajęciach uczestniczyli również uczniowie z innych placówek edukacyjnych regionu, a także harcerze oraz przedstawicieli innych organizacji, instytucji i placówek. Dla jednostki zajmującej się edukacją osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest to o tyle istotne, że integracja społeczna jest niezwykle istotna w procesie edukacyjno-wychowawczym uczniów.
Zajęcia realizowane były cyklicznie w grupach o różnej wielkości, w zależności od specyfiki odbiorców.
Istotnym efektem realizacji zadania jest postanie szeregu materiałów promocyjnych dotyczących projektu i źródeł jego finansowania. Materiały tworzono na bieżąco. Prócz stosownych logotypów umieszczonych w pracowni odnawialnych źródeł energii były to: artykuł prasowy, wpisy na portalu fb szkoły, oraz fotorelacje na stronie internetowej szkoły i Powiatu Milickiego.
Specyfika czasów, gwałtowne zmiany klimatyczne oraz widmo kryzysu energetycznego powodują iż kwestia odnawialnych źródeł energii zyskuje na aktualności i jest coraz bardziej pożądana. Jest więc też niejako potrzebą wszystkich, więc również grupy docelowej projektu. Warto bowiem wiedzieć jak korzystać z zasobów przyrodniczych w sposób zrównoważony, mądry i racjonalnie ukierunkowany.
W placówce od kilku lat edukacja ekologiczna jest bardzo istotnym elementem procesu edukacyjno-terapeutycznego. W ramach różnorakich projektów uczniowie SOSW regularnie sprzątają szlaki turystyczne, uczestniczą w akcjach sadzenia drzew, zimowego dokarmiania zwierząt, wspierają schroniska dla zwierząt. Poza tym od ośmiu lat corocznie organizują dużą akcję społeczną pn. „Dęby zamiast śmieci”, do udziału w której zapraszani są uczniowie lokalnych szkół, przedszkolaków oraz zaprzyjaźnione placówki edukacyjne i terapeutyczno-wychowawcze z innych części kraju. Poza murami placówka robi więc bardzo wiele na rzecz przyrody. Jako Ośrodek prowadzony przez raczej ubogi samorząd nie miała jednak wcześniej możliwości stworzenia w szkole miejsca z prawdziwego zdarzenia do prowadzenia edukacji ekologicznej w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Realizacja projektu pozwoliła na zmianę tego stanu rzeczy.
Sprawą pozornie prozaiczną, ale tak naprawdę bardzo istotną jest fakt, że specyfika czasów powoduje, iż wzbudzenie zainteresowania młodych ludzi czymkolwiek wymaga profesjonalizmu i swoistej atrakcyjności. W dobie zalewu różnorakich gadżetów elektronicznych, rozwoju socialmediów i technologii komputerowej coraz trudniej odciągnąć dzieci i młodzież od ekranów. Pracownia ozn jest miejscem atrakcyjnym wizualnie zaopatrzonym w nowoczesny sprzęt, co ma wymiar motywacyjny. Umożliwia łączenie atrakcyjnych form i pożytecznych treści, uczniowie korzystając z tego miejsca i sprzętu mogą zrozumieć dlaczego warto wspierać przyrodę, korzystać z jej zasobów w sposób zrównoważony oraz dlaczego tak ważne są odnawialne źródła energii. Ta wiedza pozwala na wykształcanie odpowiednich nawyków w życiu codziennym i przekazywanie tej wiedzy następnym pokoleniom.
Grzegorz Wirchniański
Fot. SOSW
Comments are closed