Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Lokatorzy nie znają swoich praw i obowiązków

2022-06-28
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Lokatorzy nie znają swoich...
Lokatorzy nie znają swoich praw i obowiązków
ENDORFINA
MATERIAŁ SPONSOROWANY

Mieszkania komunalne to własność gminy, a prawo do zamieszkania w nich otrzymują osoby spełniające określone kryteria. Nadzór nad nimi sprawuje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, należący do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Sp. z o. o. w Krotoszynie. Często najemcy lokali nie znają swoich praw i obowiązków. Skutkuje to licznymi nieporozumieniami między pracownikami zakładu a lokatorami, m.in. w kwestii odpłatności za niektóre prace naprawcze oraz terminu ich wykonywania.

 

Obecnie w skład zasobów ZGM wchodzi 129 budynków, 363 lokale w obiektach stanowiących własność gminy, 231 w obrębie wspólnot mieszkaniowych, 74 w budynkach o nieuregulowanym stanie prawnym i 84 nieruchomości użytkowe. Gdy dochodzi do podpisania umowy o przydzielenie lokalu, często ludzie nie znają swoich praw i obowiązków, wynikających z ustawy. Otrzymują lokal wyremontowany i za to nie uiszczają żadnej opłaty. W trakcie normalnego użytkowania pewne sprawy leżą w gestii PGKiM-u, a inne są po stronie najemcy. Wiele osób myśli, że skoro właścicielem jest spółka, to z każdą rzeczą powinny do niej dzwonić. PGKiM ma bardzo często zgłoszenia, których nie powinno otrzymywać. Spośród wszystkich interwencji szacunkowo 20 procent jest nieuzasadnionych. Oczywiście wysyłani są pracownicy do wykonania zgłoszonej sprawy, ale jest to wtedy praca odpłatna, za którą spółka wystawia rachunek. Odrywa to pracowników niestety od realizowania ważniejszych kwestii. Te, które należą do kompetencji ZGM, wykonywane są nieodpłatnie. Przykładowo, cały osprzęt elektryczny – kontakty, lampy, wyłączniki itp. – należy do lokatora. Instalacja elektryczna, która jest pod tynkiem, to już zupełnie inna kwestia. Tak samo jest w sprawach sanitarno-kanalizacyjnych.

– Zmieniły się przepisy w kwestii eksploatacji niektórych urządzeń i ich wymiany. Teraz należy to do najemcy, np. wymiana wanny, muszli klozetowej, umywalki, baterii, podgrzewaczy wody, kuchenek gazowych i elektrycznych itp. Naprawa wszystkich instalacji znajdujących się pod tynkami (w ścianach) należy do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. Jeśli chodzi o piece kaflowe, nie stronimy od tego, by je remontować – robimy to, kiedy zachodzi potrzeba, natomiast należy podkreślić, że przeczyszczenie pieca kaflowego oraz drobne naprawy wynikające z eksploatacji lokator musi wykonać we własnym zakresie – objaśnia Paweł Grobelny, kierownik Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Krotoszynie.

Niekiedy ZGM ma do czynienia z kuriozalnymi wezwaniami czy oczekiwaniami. Zdarzyło się, iż doszło do zalania mieszkania, ponieważ lokator oczekiwał od pracowników ZGM zamontowania nowego syfonu do umywalki, który wcześniej zdemontował i wyrzucił. Inne przypadki to zatkanie kanalizacji poprzez wrzucanie do muszli klozetowej różnych przedmiotów, które powinny być wyrzucane do śmieci, a nie kanalizacji sanitarnej.

– Zdarzają się tematy proste i błahe, które wykonujemy, np. wymiana kontaktów lub żarówek. Oczywiście wysyłamy pracowników w celu wykonania takiej usługi, za którą zostaje jednak wystawiony rachunek – stwierdza Waldemar Binkofski, specjalista ds. wspólnot mieszkaniowych.

Waldemar Binkofski zwraca również uwagę na to, aby odróżnić mieszkania komunalne od mieszkań własnościowych, zlokalizowanych we wspólnotach mieszkaniowych. W przypadku tych drugich wszelkiego rodzaju naprawy lub remonty wykonywane są odpłatnie. Ponadto na zgłoszenie, oczywiście odpłatnie, wykonywane są wszelkiego rodzaju drobne naprawy w częściach wspólnych. Jeżeli chodzi o duże remonty, np. pomalowanie klatki schodowej, wymianę pokrycia dachowego itp., to właściciele lokali muszą podjąć stosowną uchwałę na ich realizację.

Wracając do praw i obowiązków najemców lokali komunalnych, zakres obowiązków ujęty został w Rozdziale 2 art. 6b ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Jasno precyzują one prawa i obowiązki lokatorów. Na tej podstawie najemca jest obowiązany utrzymywać lokal oraz pomieszczenia, do używania których jest uprawniony, we właściwym stanie technicznym i higieniczno-sanitarnym, określonym odrębnymi przepisami, oraz przestrzegać porządku domowego. Najemca jest także obowiązany dbać i chronić przed uszkodzeniem lub dewastacją części budynku przeznaczone do wspólnego użytku, jak dźwigi osobowe, klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia zsypów, inne pomieszczenia gospodarcze oraz otoczenie budynku. W skrócie najemcę obciąża naprawa i konserwacja podłóg, posadzek, wykładzin podłogowych oraz ściennych okładzin ceramicznych, szklanych i innych, okien i drzwi, wbudowanych mebli itp. Dodatkowo naprawa i konserwacja kuchenek (gazowych, elektrycznych), przepływowych podgrzewaczy wody (gazowych, elektrycznych), wanien, brodzików, mis klozetowych, zlewozmywaków i umywalek wraz z syfonami, baterii i zaworów czerpalnych oraz innych urządzeń sanitarnych, w które lokal jest wyposażony, wraz z ich wymianą. Ponadto osprzętu i zabezpieczeń instalacji elektrycznej, z wyłączeniem wymiany przewodów oraz osprzętu anteny zbiorczej. Również naprawa pieców węglowych i akumulacyjnych oraz etażowego centralnego ogrzewania, gdy nie zostało ono zainstalowane na koszt wynajmującego, należy do najemcy. Poza tym utrzymanie prawidłowej eksploatacji przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności. Także takie prace jak malowanie lub tapetowanie wynajmowanych lokali mieszkalnych.

(FENIX)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

18 − dziewięć =

YouTube

Archiwum
BGP 2023
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
ZBITY TELEFON
MAYOR INK
Jarmużek
Motosdodoła
BHP RABENDA