Czy Sułów otrzyma prawa miejskie?
- Strona Główna
- /
- Aktualności Milicz
- /
- Czy Sułów otrzyma prawa...
Burmistrz Milicza wydał zarządzenie o rozpoczęciu konsultacji społecznych w sprawie ewentualnego nadania miejscowości Sułów statusu miasta. Potrwają one do 13 lutego, a dwa dni później ogłoszone zostaną ich wyniki.
Warto przypomnieć, iż Sułów miał prawa miejskie przez kilkaset lat – aż do 1945 roku. Inicjatywę na rzecz ich przywrócenia podjęto na wniosek sołtysa, rady sołeckiej i Towarzystwa Przyjaciół Sułowa. – Celem konsultacji jest uzyskanie stanowiska mieszkańców miejscowości Sułów odnośnie nadania tej miejscowości statusu miasta celem ewentualnego podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w zakresie przygotowania uchwały o wystąpieniu do Rady Ministrów o nadanie miejscowości Sułów statusu miasta zgodnie z kompetencjami wynikającymi z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – czytamy w zarządzeniu burmistrza Milicza.
W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Sułowa, którzy ukończyli 16 lat. Każdy może wypełnić ankietę dostępną na stronie www.milicz.wDialogu.pl. By umożliwić udział w konsultacjach mieszkańcom niemającym dostępu do internetu, w Domu Kultury w Sułowie będzie udostępnione stanowisko komputerowe wraz z pomocą techniczną w zakresie obsługi systemu.
Według ustawy, żeby miejscowość mogła otrzymać prawa miejskie, musi w niej być zameldowanych ponad 2000 osób. Dopuszcza się w tym względzie wyjątki, biorąc pod uwagę znaczenie historyczne – odebrane prawa miejskie lub posiadanie ważnych zabytków. By wniosek został rozpatrzony pozytywnie, trzeba także spełnić szereg warunków urbanistyczno-przestrzennych (m.in. infrastruktura techniczna – kanalizacja i wodociągi; zwarta zabudowa miejska, a nie zagrodowa; struktura gospodarcza, w której przynajmniej 2/3 mieszkańców zatrudniona jest poza rolnictwem).
Zgodnie z ustawą z 1990 roku o samorządzie gminnym w kompetencjach Rady Ministrów leży nadanie lub zniesienie statusu miasta, podobnie jak zmiana jego granic. Zgodnie z artykułem 4. ustawy o samorządzie gminnym Rada Ministrów w drodze rozporządzenia nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice. Właściwy wojewoda, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, przekazuje go wraz ze swoją opinią do ministra administracji publicznej, z kolei wnioski rozpatrywane są nie później niż do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. Wniosek powinien zawierać treść proponowanej zmiany wraz z uzasadnieniem, stanowisko wnioskodawcy (rady gminy) dotyczące infrastruktury społecznej i technicznej oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy. Ponadto do wniosku o przyznanie praw miejskich dołącza się podstawowe dane statystyczne, dotyczące liczby ludności na terenie objętym wnioskiem, a także powierzchnię tego terenu.
(FENIX)
FOT. Google Street
Comments are closed