Co robić, gdy zdarzy się wypadek?
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Co robić, gdy zdarzy...
Wypadki przy pracy to poważny temat. Każde takie niefortunne zdarzenie wiąże się z koniecznością podjęcia szeregu działań przez pracodawcę. Obowiązki te są uwarunkowane prawnie, a ich zaniechanie może skutkować wysokimi karami.
Rozróżnia się cztery rodzaje wypadków przy pracy – śmiertelny, ciężki, lekki i zbiorowy. Śmiertelny dotyczy nastąpienia zgonu w okresie 6 miesięcy od daty wypadku. Ciężki powoduje poważne uszkodzenia ciała, w tym np. utratę wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej, uszkodzenia zagrażające życiu, nieuleczalną chorobę czy chorobę psychiczną. Lekkim nazywa się każdy inny wypadek związany z wykonywaną pracą, lecz niemający znamion śmiertelnego ani ciężkiego. Mianem zbiorowego zaś określa się zdarzenie, w którym poszkodowane są co najmniej dwie osoby.
Obowiązki pracodawcy w sytuacji, kiedy uzyska on informację o zaistnieniu wypadku, określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 roku w sprawie ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy. Otóż wśród czynności koniecznych wyróżnia się udzielenie poszkodowanemu pierwszej pomocy, zabezpieczenie miejsca wypadku, w razie wypadków śmiertelnych, ciężkich i zbiorowych zawiadomienie właściwego inspektora pracy, jak również prokuratora, powołanie zespołu powypadkowego, ustalenie okoliczności i przyczyn zdarzenia oraz określenie wniosków i działań profilaktycznych.
Należy też sporządzić i zatwierdzić protokół powypadkowy, zgodnie z rozporządzeniem ministra gospodarki i pracy z 16 września 2004 roku w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Obowiązkiem pracodawcy dodatkowo jest doręczenie protokołu powypadkowego poszkodowanemu, a jeśli chodzi o wypadki śmiertelne, ciężkie i zbiorowe – również właściwemu inspektorowi pracy i zarejestrowanie wypadku w rejestrze wypadków lub karcie wypadku. Należy też sporządzić statystyczną kartę wypadku GUS, w zgodzie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej z dnia 7 stycznia 2009 roku w sprawie statystycznej karty wypadku przy pracy.
Niestosowanie się do tychże wytycznych może wiązać się z wieloma komplikacjami, dlatego prawo przewiduje wysokie kary. Zaniechanie obowiązku powiadomienia o wypadku przy pracy właściwych organów jest wykroczeniem z art. 238 § 2 pkt. 6 Kp. Grozi za nie grzywna w wysokości od 1000 do nawet 30000 zł. Jednak nie tylko ewentualne kary powinny skłaniać do przestrzegania obowiązku, a przede wszystkim świadomość, że na szali może być ludzkie zdrowie bądź życie.
MATEUSZ BABIARZ
Comments are closed