Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Chcemy uniknąć kolejnych podwyżek

2018-12-20
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności
  4. /
  5. Chcemy uniknąć kolejnych podwyżek
Chcemy uniknąć kolejnych podwyżek
MAX-MAL

Z Ewą Obal, przewodniczącą Zarządu Związku Międzygminnego EKO SIÓDEMKA, na temat zmian w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi, rozmawiał Andrzej Kamiński.

 

Od nowego roku będą obowiązywać zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi. Proszę powiedzieć, na czym one będą polegać.

– Główną nowością będzie wydzielenie popiołów i żużli ze zmieszanych odpadów komunalnych. Jeśli właściciele nieruchomości, na których powstają tego typu odpady, wyrazili wolę posiadania odrębnego pojemnika na pozostałości z pieców, otrzymają nieodpłatnie jeden kosz o pojemności 120 l. Dodatkowo każdy może nabyć, ale już na własny koszt, drugi pojemnik. Odpady takie będą odbierane raz na dwa tygodnie w okresie od 1 października do 30 kwietnia, a więc w sezonie grzewczym.

A jeśli ktoś „wyprodukuje” odpady w postaci popiołów i żużli w innych miesiącach, to może je wrzucać do pojemników na odpady zmieszane?

– Nie, wówczas należy je odwieźć, bezpłatnie, do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych – w Krotoszynie bądź w Kobylinie. Co istotne, w tych punktach mieszkańcy mogą oddać każdą „nadwyżkę” odpadów gromadzonych selektywnie i powstających w ich gospodarstwach domowych, jak również odpady problemowe takie jak: wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki i chemikalia. Ograniczona jest jedynie ilość oddawanych w ciągu roku odpadów budowlanych i rozbiórkowych, a także opon. Limity te wynoszą – do 150 kg tych pierwszych na każdą osobę zgłoszoną w deklaracji oraz do 4 sztuk opon rocznie na każda osobę.

Zmieni się także częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych?

– Owszem, z tym że zmiana ta dotyczy nieruchomości jednorodzinnych w miastach, gdzie dotychczas odpady zmieszane odbierane były co tydzień. Od nowego roku odbierane będą wszędzie, i z miast, i z wsi, co dwa tygodnie.

Skąd taka decyzja?

– Między innymi na podstawie sygnałów, jakie otrzymywaliśmy od właścicieli nieruchomości jednorodzinnych, którzy uważają, że nie są w stanie co tydzień zapełnić pojemnika. W rezultacie często kosz nie jest wystawiany bądź jest wypełniony tylko częściowo. A firma wywozowa musi za każdym razem przejechać ustaloną w rocznym harmonogramie trasę, nawet gdyby nikt na danej ulicy nie wystawił pojemnika.

Zaznaczyć jednak trzeba, iż zmiana ta nie dotyczy budynków wielomieszkaniowych, czyli kamienic, bloków na osiedlach, wspólnot mieszkaniowych. Tam bowiem odbiór odpadów komunalnych zmieszanych będzie odbywał się na starych zasadach, a więc co najmniej raz w tygodniu.

Wielu mieszkańców niepokoi zmiana w kwestii odpadów zielonych.

– Myślę, że obawy są nieuzasadnione. Worki na odpady zielone zostaną zastąpione brązowymi pojemnikami na odpady biodegradowalne. Każdy właściciel nieruchomości, który wyraził taką wolę, otrzyma nieodpłatnie jeden pojemnik 240 l, przeznaczony do gromadzenia frakcji odpadów zielonych. Jeśli ktoś uzna, że to za mało, może doposażyć – na swój koszt – nieruchomość w drugi pojemnik na odpady biodegradowalne. Odpady, które nie zmieszczą się w pojemnikach, także można odwieźć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, gdzie zostaną przyjęte nieodpłatnie. Pamiętajmy zatem, że od kwietnia na terenie działalności EKO SIÓDEMKI odpady zielone w workach nie będą odbierane!

 

Proszę powiedzieć, dlaczego postanowiliście wprowadzić te wszystkie zmiany.

– Są one następstwem analizy kosztów składających się na gospodarkę odpadami. Wprowadziliśmy je, by jak najdłużej utrzymać obecnie obowiązujące stawki i uniknąć kolejnych podwyżek. Należy podkreślić, iż odpady zmieszane są jednymi z najdroższych. Dla przykładu – tona odbioru i zagospodarowania odpadów zmieszanych, trafiających do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych, oscyluje w granicy 420 zł netto, natomiast tona tworzyw, szkła czy papieru to 130-150 zł netto. Łączna ilość odpadów zmieszanych, zbieranych z terenu Związku, waha się w granicach 15 tys. ton rocznie. Niestety, każda zmiana stawek za zagospodarowanie odpadów przez RIPOK może wiązać się z wyższymi kosztami systemu.

Niedawno miała miejsce podwyżka opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi…

– Zgadza się, w sierpniu tego roku. Ale była to pierwsza podwyżka od momentu wejścia w życie nowego systemu, tj. od lipca 2013. Ta podwyżka wynikła z przyczyn od Związku niezależnych. Od dnia 1 czerwca 2018 Regionalny Zakład Zagospodarowania Odpadów Sp. z o. o. w Ostrowie Wlkp., do którego EKO SIÓDEMKA zobowiązana jest wywozić zmieszane odpady komunalne, zmienił bowiem, praktycznie z dnia na dzień, wysokość opłat za zagospodarowanie niesegregowanych odpadów komunalnych z kwoty 224,78 zł netto na 298,67 zł netto za każdą przyjętą tonę odpadów. A my, w myśl obowiązujących przepisów, nie mamy możliwości dowolnie wybierać sobie instalacji, w której będą zagospodarowane odpady komunalne zmieszane oraz odpady zielone. W Polsce obowiązuje tzw. regionalizacja, co oznacza podział województw na Regiony Gospodarki Odpadami Komunalnymi. W każdym regionie działa przynajmniej jedna Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych i to do tej instalacji gminy z określonego obszaru muszą kierować swoje odpady.

Ponadto system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien być „samofinansujący”. Mówiąc wprost – wysokość opłaty, którą uiszczają mieszkańcy, musi wystarczyć na finansowe pokrycie funkcjonowania całego systemu. Takie uwarunkowania obligują Związek do dostosowania wysokości opłat do wydatków ponoszonych za odbiór i zagospodarowanie odpadów.

 

Informacja o przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów

Związek Międzygminny EKO SIÓDEMKA [dalej: Związek] informuje, iż:

– obecnie trwa procedura przetargowa, podczas której analizowane są wszystkie niezbędne dokumenty, które oferenci winni byli dostarczyć. Jeśli w toku weryfikacji dokumentów okaże się, że złożone oferty mieszczą się w wymaganiach określonych przetargiem, to podpisanie umowy planowane jest na koniec grudnia 2018 r.

– ceny złożonych ofert odzwierciedlają koszty odbioru odpadów (wraz z transportem do instalacji, które następnie zagospodarowują odpady), które ponoszą podmioty startujące w przetargu. Po otwarciu ofert Związek dokonuje wyboru najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wobec czego o tym, czy oferty są korzystne, czy nie, okaże się po ocenieniu wszystkich dokumentów

Comments are closed

YouTube

Archiwum
Jarmużek
BGP 2023
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK