Będzie strefa – nie wszyscy są zadowoleni
- Strona Główna
- /
- Aktualności
- /
- Samorząd
- /
- Będzie strefa – nie...
5 sierpnia na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Miliczu przegłosowano uchwałę ustanawiającą Strefę Płatnego Parkowania. To kolejny etap rewitalizacji miasta i uporządkowania ruchu na terenie Starego Miasta oraz Rynku. Wysokość opłat abonamentowych za parkingi wywołała jednak kontrowersje wśród mieszkańców. Strefa ma obowiązywać od 1 stycznia przyszłego roku. Obejmie ulice Wrocławską, Działkową, Trzebnicką (parking urzędu miejskiego), Piłsudskiego (parking ośrodka kultury), Krotoszyńską i Rynek.
Według władz Milicza coraz bardziej odczuwalny jest problem nadmiaru samochodów, szczególnie w przestrzeni miejskiej. Z danych z raportu Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Miliczu wynika, iż natężenie ruchu samochodowego rośnie średnio o 1000 aut osobowych. W 2016 r. ilość aktywnych samochodów osobowych wynosiła 23 885, w 2017 – 24842, w 2018 – 25 976, w 2019 – 26974, a w 2020 – 27804.
– Naszym celem jest poprawa jakości życia w Miliczu, a co za tym idzie – osiągnięcie zrównoważonej mobilności w mieście. Takie rozwiązania stosuje wiele miast nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Nie powinny one budzić kontrowersji, a raczej zrozumienie. W dobie zwiększonej ilości pojazdów, korzystania z nich na tak wielką skalę przeprowadzenie tego procesu to konieczność, przez którą musimy przebrnąć. Jeśli opłata dla kogoś jest zbyt kłopotliwa, to warto rozważyć, choćby w obrębie miasta, zamianę samochodu na rower. Skorzystają z tego portfel oraz środowisko. Od początku moim celem było uporządkowanie miasta, ładu przestrzeni publicznej. Wygląd i wizerunek naszego otoczenia jest szczególnie ważny. Wiele osób widzi i docenia, jak Milicz się zmienia, pięknieje. Przed nami kolejny etap dbałości o nasze miasto – powiedział Piotr Lech, burmistrz Milicza.
Większa liczba aut poruszających się po ulicach wpływa negatywnie na jakość życia w mieście. Ruch samochodowy to spaliny i zanieczyszczenia, a coraz bardziej widać także, jak chodniki i ulice zamieniają się w miejsca parkingowe. Powoduje to dyskomfort i nie sprzyja uporządkowaniu przestrzeni publicznej. W pobliskich miejscowościach, takich jak Krotoszyn, Trzebnica czy Żmigród, wprowadzono strefy płatnego parkowania, do których mieszkańcy i przyjezdni się przyzwyczaili. Argumentem za takim rozwiązaniem jest zwiększenie rotacji pojazdów w miejscach, które służą załatwieniu konkretnych spraw, potrzeb czy zakupów. Na ten problem zwracali wielokrotnie uwagę miliccy przedsiębiorcy, którzy brak możliwości zaparkowania przed ich lokalami traktowali jako potencjalne zmniejszenie liczby klientów. Projekt wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania wskazuje także alternatywne miejsca postoju bezpłatnego. Gmina Milicz nie poniesie kosztów związanych z administrowaniem strefą, gdyż w drodze przetargu zostanie wyłoniony podmiot zewnętrzny, do którego będzie należało wyposażenie strefy w parkomaty, zapewnienie obsługi oraz kontrola.
Część radnych zwróciła uwagę, że wysokie opłaty abonamentowe wzbudzą duże niezadowolenie wśród mieszkańców. – Żadne argumenty nie przekonały radnych burmistrza do przyjęcia propozycji radnych opozycyjnych, by wprowadzona uchwała była jak najmniej dotkliwa dla mieszkańców naszego miasta – czytamy w oświadczeniu radnej Doroty Folmer, opublikowanym w mediach społecznościowych. – Radni klubu „Ziemia Milicka” uważają, że „strefy parkowania to nie są letnie garaże dla mieszkańców”, „jak my wybudowaliśmy sobie garaże, to niech oni płacą abonament”, „wszystkie miasta mają płatne parkingi”, „nigdzie nie ma zwolnienia z opłaty przez pierwsze 15 minut” etc. Tak jak pisałam wcześniej, na to też zwróciłam uwagę na sesji – mieszkańców naszego miasta burmistrz i jego radni opodatkowali wysokimi abonamentami w strefie płatnego parkowania w wysokości 900,00 zł, 1920,00 zł i 3000,00 zł. To, że obniżyli stawki opłat i za pierwszą godzinę parkowania kierowcy zapłacą „tylko” (w ich przekonaniu) 2 zł, w mojej ocenie wywoła wśród wielu mieszkańców niezadowolenie. Propozycja, którą przedstawiłam na sesji, by zwolnić z opłaty postojowej z pierwszych 15 lub 30 minut tych, którzy są klientami sklepów w Rynku, aby w ten sposób pomóc lokalnym właścicielom sklepów, których działalność przejmują pomału markety, oraz mieszkańcom, którzy zatrzymują się tylko na chwilę – spotkało się z reakcją, że „jest to pomysł nie do zrealizowania”, „nigdzie nie ma zwolnień z opłat”, „naszym zadaniem jest skuteczne egzekwowanie”. Wniosek o zwolnienie z opłat parkowania w strefie obok Urzędu Gminy i Ośrodka Kultury upadł i nie przeszedł głosami radnych burmistrza. No cóż … nie pozostaje nam nic innego, jak realizować pomysły lokalnej władzy według zasady „płaćcie i płaczcie”… Taką mamy władzę i takich mamy radnych, jakich sobie wybraliśmy – zakomunikowała D. Folmer.
Za przyjęciem uchwały zagłosowało 13 radnych, pięcioro było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
MICHAŁ KOBUSZYŃSKI
FOT. Gmina Milicz
Stawki opłat za parkowanie w strefie
1) Bilet parkingowy:
– za pierwszą godzinę parkowania – 2,00 zł
– za drugą godzinę parkowania – 2,40 zł
– za trzecią godzinę parkowania – 2,80 zł
– za czwartą i każdą następną godzinę parkowania – 2,00 zł.
2) Opłaty abonamentowe:
a) dla mieszkańców ze stałym lub czasowym zameldowaniem przy ulicy objętej strefą:
– abonament miesięczny – 80,00 zł
– abonament 12-miesięczny – 900,00 zł
b) dla pozostałych użytkowników parkingów:
– abonament miesięczny – 160,00 zł
– abonament 12-miesięczny – 1920,00 zł
c) za zastrzeżone stanowisko postojowe na prawach wyłączności ( tzw. koperta):
– abonament miesięczny – 300,00 zł
– abonament 6-miesięczny – 1500,00 zł
– abonament 12- miesięczny 3000,00 zł
d) dla pojazdów osób niepełnosprawnych, posiadających uprawnienia wynikające z odrębnych przepisów, legitymujących się karta parkingową, potwierdzającą to uprawnienie:
– abonament miesięczny – 20,00 zł
– abonament 12-miesięczny – 200,00 zł.
Na stawkę zerową za parkowanie mogą liczyć:
1) Pojazdy osób niepełnosprawnych, posiadających uprawnienia wynikające z odrębnych przepisów, legitymujących się kartą parkingową, potwierdzającą to uprawnienie, na wyznaczonych miejscach postojowych.
2) Oznakowane pojazdy służb miejskich podczas wykonywania obowiązków służbowych, w szczególności pogotowia gazowego, energetycznego, wodno-kanalizacyjnego, służby zdrowia.
3) Pojazdy wymienione w art. 13 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020r. poz. 470 ze zm.).
Postój pojazdów samochodowych w strefie będzie płatny w dni robocze z wyjątkiem 2 maja, 24 grudnia i 31 grudnia:
– od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-18.00 z zastrzeżeniem pkt. 2
– w dni targowe robocze przy w strefie przy ul. Działkowej w godzinach 07.00-13.00.
Jak uiścimy opłatę za parkowanie w strefie?
Podstawową formą będzie wykupienie biletu parkingowego w parkomacie na następujących zasadach:
a) minimalny opłacony czas parkowania w strefie wynosi 1 godzinę
b) wykupienie biletu parkingowego w parkomacie następuje przy użyciu monet o nominałach 5 zł, 2 zł, 1 zł, 50 gr, 20 gr, 10 gr.
c) opłacenie czasu parkowania następuje proporcjonalnie do wartości użytych monet
d) wykupienie biletu parkingowego następuje przy użyciu karty płatniczej lub urządzenia mobilnego.
Poza tym można wykupić abonament; indywidualne zezwolenie, tj. za zastrzeżone stanowisko postojowe na prawach wyłączności – tzw. kopertę; bilet parkingowy u obsługi strefy w przypadku awarii parkomatu.
Comments are closed