Absolutorium bez zaufania
- Strona Główna
- /
- Aktualności Milicz
- /
- Absolutorium bez zaufania
W trakcie piątych obrad miliccy radni decydowali o udzieleniu burmistrzowi wotum zaufania oraz absolutorium za 2023 rok. W każdym z głosowań zapadła inna decyzja.
Raport o stanie gminy przedstawił sekretarz Dariusz Moczulski. Skupił się m.in. na kwestiach demografii, takich jak malejąca liczba mieszkańców czy wzrost liczby seniorów. – Mamy coraz więcej mieszkańców starszych, natomiast ubywa nam tych młodszych. To jest też przedstawione w raporcie w przełożeniu na osoby w wieku przedprodukcyjnym, produkcyjnym i poprodukcyjnym. W przyszłości będziemy się mierzyli z poważnymi problemami z tym związanymi. No i kwestia urodzeń i zgonów, czyli skąd bierze się ten duży problem demograficzny. Rok temu martwiliśmy się dużo większą liczbą zgonów w stosunku do urodzeń. Niestety, za rok 2022 ta kwestia wygląda jeszcze gorzej. W 2022 r. urodziło się jedynie 160 dzieci, natomiast zmarło 295 osób. Nie migracja, a właśnie ta różnica między liczbą urodzonych a zgonami determinuje spadek liczby mieszkańców – przedstawił sekretarz. Podkreślił też, że wielu mieszkańców gminy nie znajduje zatrudnienia w jej obrębie. – Zwróciłem uwagę w raporcie, że mniej więcej połowa mieszkańców gminy Milicz pracuje poza gminą. Ilość miejsc pracy na miejscu jest niewystarczająca dla mieszkańców gminy, ale każdy z nas doskonale to widzi pośród swoich znajomych czy najbliższych. Duża część osób pracuje poza Miliczem – przyznał D. Moczulski.
Wyróżniono też niski poziom bezrobocia czy zredukowanie liczby gospodarstw korzystających z pomocy środowiskowej przekraczających kryterium dochodowe. – W zasadzie prawie do zera spadła liczba osób korzystających z pomocy środowiskowej przy przekroczeniu kryterium dochodowego. Generalnie korzystają tylko gospodarstwa, które spełniają kryterium. Składa się na to kilka elementów elementów. Jednym z nich jest podwyższanie kwoty minimalnego wynagrodzenia i utrzymywanie bądź niewielkie podwyższanie kryterium. Powoduje to, że odsetek korzystających z pomocy środowiskowej maleje – mówił sekretarz. Zaznaczono również, że rośnie odsetek dzieci objętych opieką w żłobkach i wychowaniem przedszkolnym, a także wzrasta liczba osób prowadzących działalność gospodarczą.
Zaprezentowano też jak gmina kształtuje się na tle innych gmin miejsko-wiejskich w województwie. Wskaźnik zadłużenia to 30,9%, a w przypadku średniej dla gmin miejsko-wiejskich wynosi on 37,53%. Poniżej średniej kształtuje się też relacja kosztów obsługi zadłużenia. Dochody własne gminy wzrosły o 3,33%, a średnia dla podobnych gmin to 3,98%. Wydatki na wynagrodzenia i pochodne w gminie Milicz kształtują się na poziomie 36,29%, przy średnim wyniku 40,83%. Wydatki majątkowe gminy to 20,09%, zaś średnia wynosi 29,15%. Udział wydatków gminy na zadanie 750 „Administracja publiczna” wyniósł 8,47%, a więc poniżej średniej ukształtowanej na poziomie 9,15%. Na zadanie 801 „Oświata i wychowanie” gmina wydatki gminy to 32,95% przy średniej 30,98%. Powodem do zadowolenia może być udział subwencji oświatowej w tych wydatkach, gdyż 57,32% to rezultat znacznie powyżej średniej, czyli 39,34%. – Przyzwoicie się lokujemy na tle innych gmin miejsko-wiejskich. Ale to też wskazuje, że na oświatę dokładamy ponad 40% ze środków własnych – podsumował D. Moczulski
Następnie w przewidzianej dyskusji głos zabrali radni. – Deficyt budżetu jest na mniejszym poziomie niż zakładano. Zakładany był około 13 mln, a okazało się, że jest to 9 mln, przy rekordowych wydatkach na inwestycje. Będzie można się o tym przekonać w maju przyszłego roku, gdy inwestycje zostaną porównane rok do roku. Jednocześnie mamy jeden z niższych wskaźników jeśli chodzi o wydatki na administrację. Wydatki na oświatę to raczej powód do dumy. Subwencja zaspokaja ponad 50% kosztów, ale przy skali wydatków na oświatę, to są bardzo poważne koszty, które powinny wzbudzać szacunek i uznanie. To znaczy, że gmina inwestuje w rozwój najmłodszego i młodego pokolenia – skomentował radny Piotr Lech. – Pan sekretarz przedstawił tylko takie elementy głównie statystyczne i finansowe, a raport gminy obejmuje także inne zagadnienia. To, co mnie najbardziej niepokoi to bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców. W 2023 r. robiliśmy wszystko, by to bezpieczeństwo zostało zapewnione, mówię tu głównie o wspieraniu naszego szpitala. Wiemy, jak historia toczy się dalej i w tej materii za bardzo nie mamy czym się cieszyć. Doskonale wiecie państwo jaka jest sytuacja i to element zasmucający w tym raporcie. Cieszą mnie kwestie, które poruszył poprzednik, a także wzrost liczby podmiotów gospodarczych – dodała radna Halina Smolińska.
Radni wypowiedzieli się też przed przystąpieniem do głosowania nad udzieleniem burmistrzowi wotum zaufania. – Co prawda głosowanie odbywa się w związku z raportem o stanie gminy, ale jest to głosowanie personalne. Udzielamy wotum, bądź nie, konkretnej osobie pełniącej funkcję burmistrza. Jest wyrazem akceptacji, bądź nie, sposobu realizacji obowiązków burmistrza i działań przez niego podejmowanych. Klub radnych Wspólnie dla Milicza stoi na stanowisku, że burmistrz Wojciech Piskozub od momentu objęcia funkcji pełni ją z zaangażowaniem, energią i daje nadzieję na zmianę w stosunku do swojego poprzednika, któremu mieszkańcy podczas wyborów udzielili jasnego i najbardziej czytelnego, z możliwych, wotum nieufności. Dlatego będziemy głosowali za udzieleniem panu Wojciechowi Piskozubowi wotum zaufania – zaznaczyła radna Beata Walkowiak. – Moje stanowisko jest jasne. Będziemy głosować dla pana nowego burmistrza. Chcę powiedzieć jasno i wyraźnie, mi wystarczył miesiąc, będę głosować przeciw – zapowiedział wiceprzewodniczący Stanisław Kuśnierz. – Ja również, podobnie jak radny Kuśnierz, po miesiącu obserwacji pracy burmistrza, będę głosowała przeciwko – dodała radna Anna Romanowicz. W głosowaniu nad wotum zaufania 10 radnych wyraziło poparcie, 2 zagłosowało przeciw, a 8 osób wstrzymało się. Wotum zaufania nie zostało więc udzielone, gdyż nie przekroczono bariery wymaganych 11 głosów poparcia.
Następnie dyskutowano nad udzieleniem absolutorium. – Zebraliśmy się tu dziś, by udzielić absolutorium burmistrzowi, ale należałoby zapytać któremu. Samorządy w większości przypadków po raz pierwszy spotykają się z sytuacją wystawiania oceny osobie, która tak naprawdę miesiąc czasu sprawuje urząd burmistrza, ale nie wydała ani złotówki z budżetu, który dzisiaj oceniamy i próbujemy podsumować. Dzisiejsze głosowanie jest czysto techniczne, by wypełnić ustawowy obowiązek. Pomimo zapowiadanej deklaracji premiera, by w roku obecnym nie było konieczności podejmowania uchwał absolutoryjnych, musimy to zrobić. Każdy sam odpowie sobie na pytanie, którego burmistrza ocenia, tego, który był, czy tego, który niecałe dwa miesiące sprawuje urząd – mówił radny Krzysztof Chlistun. – Dzisiejsze głosowanie odbywa się w szczególnej sytuacji. Dotyczy poprzednika, ale finalnie zostanie przyznane, lub nie, burmistrzowi W. Piskozubowi. Jako klub radnych mamy pozytywną ocenę jego pracy, a głosowanie przeciw absolutorium stałoby z tym w sprzeczności. Z drugiej strony stanowczo negatywnie patrzymy na działania jego poprzednika, a tego dotyczą merytoryczne podstawy do zajęcia stanowiska. Chociaż RIO wydała pozytywną opinię w sprawie wykonania budżetu za rok 2023, to jednak ocena gospodarki środkami publicznymi pod kątem celowości i gospodarności należy do organu stanowiącego, a ta ocena może być tylko negatywna. Do tego dochodzi ukrywanie przez pana P. Lecha w poprzedniej kadencji dokumentów przed radnymi i uniemożliwianie im skutecznego wykonywania funkcji nadzorczej. Nasz klub nie może więc głosować nad udzieleniem absolutorium. W takim stanie rzeczy wstrzymujemy się od głosu – podkreślała B. Walkowiak.
– Oceniamy absolutorium za rok 2023. W naszym mniemaniu to absolutorium powinno być udzielone, choć zdajemy sobie sprawę, że w wyniku nieszczęsnego kalendarza wyborczego tym absolutorium będzie się mógł cieszyć obecny burmistrz. My będziemy głosować za – zapowiedziałą H. Smolińska. Za udzieleniem absolutorium zagłosowało 11 radnych, nikt nie był przeciw, a 9 osób wstrzymało się od głosu. Wymagana większość wynosiła 11 głosów, a zatem absolutorium, w przeciwieństwie do wotum zaufania, zostało udzielone burmistrzowi.
(MS)
Comments are closed