Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ

Gazeta Lokalna KROTOSZYN | MILICZ
PADEWSCY

Czy Sułów otrzyma prawa miejskie?

2022-02-07
  1. Strona Główna
  2. /
  3. Aktualności Milicz
  4. /
  5. Czy Sułów otrzyma prawa...
Czy Sułów otrzyma prawa miejskie?
PARTNER

Burmistrz Milicza wydał zarządzenie o rozpoczęciu konsultacji społecznych w sprawie ewentualnego nadania miejscowości Sułów statusu miasta. Potrwają one do 13 lutego, a dwa dni później ogłoszone zostaną ich wyniki.

 

Warto przypomnieć, iż Sułów miał prawa miejskie przez kilkaset lat – aż do 1945 roku. Inicjatywę na rzecz ich przywrócenia podjęto na wniosek sołtysa, rady sołeckiej i Towarzystwa Przyjaciół Sułowa. – Celem konsultacji jest uzyskanie stanowiska mieszkańców miejscowości Sułów odnośnie nadania tej miejscowości statusu miasta celem ewentualnego podjęcia inicjatywy uchwałodawczej w zakresie przygotowania uchwały o wystąpieniu do Rady Ministrów o nadanie miejscowości Sułów statusu miasta zgodnie z kompetencjami wynikającymi z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – czytamy w zarządzeniu burmistrza Milicza.

W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy Sułowa, którzy ukończyli 16 lat. Każdy może wypełnić ankietę dostępną na stronie www.milicz.wDialogu.pl. By umożliwić udział w konsultacjach mieszkańcom niemającym dostępu do internetu, w Domu Kultury w Sułowie będzie udostępnione stanowisko komputerowe wraz z pomocą techniczną w zakresie obsługi systemu.

Według ustawy, żeby miejscowość mogła otrzymać prawa miejskie, musi w niej być zameldowanych ponad 2000 osób. Dopuszcza się w tym względzie wyjątki, biorąc pod uwagę znaczenie historyczne – odebrane prawa miejskie lub posiadanie ważnych zabytków. By wniosek został rozpatrzony pozytywnie, trzeba także spełnić szereg warunków urbanistyczno-przestrzennych (m.in. infrastruktura techniczna – kanalizacja i wodociągi; zwarta zabudowa miejska, a nie zagrodowa; struktura gospodarcza, w której przynajmniej 2/3 mieszkańców zatrudniona jest poza rolnictwem).

Zgodnie z ustawą z 1990 roku o samorządzie gminnym w kompetencjach Rady Ministrów leży nadanie lub zniesienie statusu miasta, podobnie jak zmiana jego granic. Zgodnie z artykułem 4. ustawy o samorządzie gminnym Rada Ministrów w drodze rozporządzenia nadaje gminie lub miejscowości status miasta i ustala jego granice. Właściwy wojewoda, nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku, przekazuje go wraz ze swoją opinią do ministra administracji publicznej, z kolei wnioski rozpatrywane są nie później niż do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. Wniosek powinien zawierać treść proponowanej zmiany wraz z uzasadnieniem, stanowisko wnioskodawcy (rady gminy) dotyczące infrastruktury społecznej i technicznej oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy. Ponadto do wniosku o przyznanie praw miejskich dołącza się podstawowe dane statystyczne, dotyczące liczby ludności na terenie objętym wnioskiem, a także powierzchnię tego terenu.

(FENIX)

FOT. Google Street

Comments are closed

YouTube

Archiwum
Jarmużek
BGP 2023
Motosdodoła
BHP RABENDA
KOK
TK DACHY
IMPULS ZDUNY
MATYLA
Agencja Reklamowa GL
Dietetyk Kaźmierczak
ZBITY TELEFON
INNOWACYJNE FINANSE
GÓRZNY GROUP
MAYOR INK